۱۳۸۷ آذر ۱۹, سه‌شنبه

تقلب علمی در ایران

امروز به مطلب جالبی در مورد کپی برداری و تقلب علمی برخوردم. خودتان این گزارش را بشنوید:
رواج تقلب های علمی در ایران چه میزان است؟


*" در آنجائی که بودجه برای تحقیق وجود نداشته باشد اما در عین حال برای بالا بردن رتبه علمی یک پژوهشگر ، اجباری است که مقاله ای در مطبوعات بین المللی منتشر شود ، خوب این مسئله – یعنی تقلب علمی – پیش می آید.
اخیراً مدیر کل امور پژوهشی وزارت علوم جزئیات نحوه برخورد این وزارتخانه با تقلب های علمی در نشریات داخلی و خارجی را تشریح کرد و گفت که آخرین مجازات در نظر گرفته شده برای این افراد اخراج از دانشگاه است.
بنظر می رسد که این واکنش وزارت علوم ، ثمره بحث هائی باشد که اخیراً با انتشار گزارشی در نشریه معروف " نیچر " درباره تقلب در مقالات علمی در مطبوعات ایران در گرفته است. گزارش نیچر متکی به اخبار منتشر شده از سوی یک پایگاه اطلاعاتی بین المللی است بنام déjà vu که عرصه فعالیتش شناسائی مطالبی است که از منابع قبلاً چاپ شده کپی برداری شده اند.
Déjà vuیک اصطلاح فرانسوی است بمعنای " قبلاً دیده شده " و این پایگاه اطلاعاتی با این نام به کشف تقلب ها و کپی برداری ها می پردازد. آخرین گزارش منتشر شده از سوی سازمان déjà vu که نام صد و هشتاد مقاله متقلبانه را در بر میگیرد ، نشان می دهد که بیست و دو مورد این تعداد ،مقالات علمی پژوهشگران ایرانی بوده اند.
لینک صوتی گزارش

هیچ نظری موجود نیست: