۱۳۸۷ دی ۱۶, دوشنبه

کنترل مقدار و زمان آزاد شدن دارو در بدن با نانوتکنولوژی

محققان آمریکایی می گویند توانسته اند قدرت ذرات طلا در ابعاد نانو را مهار کنند و با آن روشی بهتر برای انتقال دارو به محل تحت درمان در بدن انسان ارائه دهند.
ذرات طلا در ابعاد نانو که اشکال متفاوت دارند، قادرند داروهای مختلف را در داخل بدن حمل کنند.
گروه محققان انستیتو تکنولوژی ماساچوست (MIT)، نتیجه تحقیقات خود را در نشریه "ای سی ان نانو" چاپ کرده و در این گزارش همچنین آورده است که با استفاده از این روش جدید داروها فقط در نقطه ای از بدن فعال می شوند که به نوعی بیماری (مثلا سرطان)، مبتلا شده است؛ با این روش همچنین می توان مقدار دارویی را که جذب بدن می شود، تحت کنترل داشت.
روش جدید بر این اساس پایه گذاری شده که هر ذره مختلف از طلا (در ابعاد نانو)، در سطح متفاوتی از نور مادون قرمز ذوب می شود و به همین دلیل داروهای متفاوت را می توان با ذرات متفاوت طلا در بدن آزاد کرد.
یکی از مزایای انتقال مستقیم دارو به نقطه ای خاص از بدن این است که پزشکان می توانند داروهایی که نسبتا مسمویت زا هستند را بدون واهمه از آسیب رساندن به سلول های سالم به محل تمرکز بیماری منتقل کنند.
در شماری از آزمایش ها نشان داده شده است که می توان از ذرات در ابعاد نانو، که گاه به کوچکی یک نانو متر یا یک میلیاردم متر است، برای انتقال مستقیم دارو به محل تومور استفاده و از عوارض جانبی که شیمی درمانی معمولا به همراه دارد، اجتناب کرد.
نور نزدیک به مادون قرمز به بدن تابیده می شود که پس از نفوذ از پوست به محل تومور می رسد. حرارت این نور وقتی به حد نصاب برسد ذرات طلا آب و دارو آزاد می شود.
انتقال دارو در نوبت های مختلف
اما بیماری هایی مانند سرطان و اچ آی وی/ایدز معمولا به درمان های پیچیده نیاز دارند و داروها باید در نوبت های متفاوت به بیمار داده شود.
وسیله ای که توسط محققان ام آی تی ساخته شده است شامل دو ذره نانو به اشکال مختلف است که نقطه ذوب مختلف دارند و می توانند داروها را به طور کنترل شده در بدن آزاد کنند.
اندی ویجایا، از محققان این گروه می گوید: "ما فقط با کنترل کردن امواج نور مادون قرمز می توانیم زمان آزاد شدن مواد دارویی در بدن بیمار را تنظیم کنیم."
این وسیله به طور نظری می تواند با ایجاد ذرات با اشکال مختلف تا چهار داروی مختلف را حمل کند.
کت آرنی، از بنیاد مطالعات سرطان بریتانیا، می گوید که "ذرات نانو در تحقیقات درباره سرطان موضوعی بسیار جالب توجه بوده چون این ذرات می توانند مستقیما تومورها را هدف قرار دهند و شمار زیادی از داروها را به این موضع از بدن منتقل کنند."
خانم آرنی افزود: "روش جدید خیلی هوشمندانه است چون به این معنی است که شمار متفاوتی از داروهای متفاوت را در بدن آزاد می کند. اما این تحقیق با این که مهیج است هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارد و هنوز برای درمان بیماران قابل استفاده نیست."

هیچ نظری موجود نیست: